Biblioteka marketingowca
Czy to jest książka tylko dla marketingowca?
Mimo przeczytanych wielu książek związanych z marketingiem i prowadzeniem działań promocyjnych książka Setha Godina „To jest marketing” wywarła na mnie wrażenie.
Być może powodem była prostota wyrażania myśli, które od taka dawna są przekazywane przeze mnie podczas konsultacji z klientami.
„Cała organizacja pracuje dla marketingowca i z marketingowcem, ponieważ marketing to wszystko. To co robimy, jak robimy i dla kogo robimy. Skutki główne i uboczne, ceny i zysk i wszystko naraz.”
Każde działanie w firmie jest oparte o produkt-usługę, czyli już w tym momencie rozpoczyna się marketing.
Najczęstszym kłopotem dla obecnych przedsiębiorców jest krótkowzroczność i myślenie o zaoferowaniu najniższej, najkorzystniejszej ceny, poprzez organizowane bez opamiętania promocje. Zaskoczeniem jest wtedy pomnożona praca jaką należy wykonać, aby „odbić” sobie promocje. Nasze firmy pracują coraz dłużej i szybciej … nadrabiając stracone pieniądze zaoferowane klientom w promocjach.
Jaki obecnie jest marketing?
Obecnie marketing ogranicza się tylko do zastosowania promocji i komunikacji marki poprzez media społecznościowe. Po krótkim czasie okazuje się, że to jest również działanie wymagające planu, strategii i systematyczności.
Aby nasz marketing był efektywny warto skupić się na poniższych założeniach.
1. Prowadzimy narrację – opowiadamy historię swojego biznesu, produktu. Świetnym w tym temacie jest Paweł Tkaczyk.
2. Tworzymy związku – ludzie chcą być częścią czego, projektu, wyzwania, częścią waszej firmy, częścią grupy
3. Zapewniamy doświadczenia – przeżycia, uczucia, wrażenia – to zapamiętuje klient na dłużej niż wygląd czy grafikę
Jakie pytania marketingowe warto zadać w swojej firmie?
1. Dla kogo jest ten produkt ta usługami?
Mój produkt jest dla ludzie, którzy wierzą, że …
Skoncentruj się na ludziach, którzy chcą …
Obiecuję, że kupienie tego, co robię, pomoże uzyskać..
2. W co wierzą ludzie, którym starasz się służyć?
Seth Godin przypomina o tym, że każdy ma problem lub pragnienie. Pytanie komu my i nasz produkt będziemy służyć.
3. Czego chcą nasi klienci?
4. Z czym się zmagają? Ich problemy, kłopoty, jaki problem chcą rozwiązać
5. Co im pomaga?
„Wciąż mówimy o tym, jak dobrzy jesteśmy w swoim fachu, tak jakby to był osobliwy wyjątek. Jakość w spełnianiu wymagań jest konieczna ale niewystarczająca”
Jakie działania marketingowe wdrożyć szybko?
- zacznij od empatii – co by się tu przydało?
- znajdź najmniejszy opłacalny rynek
- pokaż się z narracją, którą chcą usłyszeć
- zadbaj o łatwe rozpowszechnianie
- zyskuj i utrzymuj uwagę i zaufanie
- znajdź sposób w jaki pracować dla aktualnego uczestnika Twojego rynku
- często się pokazuj – w końcu sprzedaż to 12 punktów styku (12 razy ktoś musi się z Tobą w różnych miejscach zapoznać)
Na zakończenie ostatni cytat – złota myśl marketingowa
„Nie masz tyle czasu i pieniędzy, by budować markę dla każdego
– bądź konkretny – bądź bardzo konkretny”
Marketing jest procesem, rzemiosłem i nie do końca od nas zależy czy coś jest wyjątkowe i zauważalne. Możemy się starać, najbardziej jak potrafimy, jednak ostateczna decyzja należy do końcowego użytkownika.
Najlepszym pomysłem jest działanie, tylko tak zdobędziesz zaufanie.