Jak pracować ze zmniejszonym budżetem?
Kiedy Twój budżet marketingowy został zmniejszony, a obecne działania marketingowe ograniczają się do puszczania reklam w gazecie lub druku ulotek w tysiącach egzemplarzy, czas wdrożyć inne działania.
Ograniczony budżet to nie powód aby całkowicie przestać mówić o swojej ofercie, czy też nie wprowadzać nowych produktów.
Czas ograniczeń, to również czas szukania nowych i innych rozwiązań, skoro obecne się nie sprawdziły lub wymagają od nas nieosiągalnych nakładów np. finansowych.
Jakie działania są najważniejsze, o których nie możemy zapomnieć
Jest kilka działań, które możesz przeprowadzić zanim zaczniesz płacić za inne narzędzia marketingowe.
Jednym z nich są opinie od naszych klientów. Zbierania opinii np. na profilu na Facebooku lub na profilu firmy w Google Moja firma. Jeśli posiadamy swoją stronę internetową lub landing page (jednostronicowa strona internetowa bez zakładek) możemy umieścić sekcję z opiniami klientów.
Warto prosić swoich klientów o dobre opinie, gdyż znana zasada marketingowa mówi o tym, że jeśli produkt podobał się klientowi, to powie o tym sam z siebie tylko 4 osobom, jeśli jednak jest niezadowolony, dowie się o tym 16 osób.
Aby zapobiec samym złym opiniom warto prosić swoich klientów o zostawienie o nas dobrej opinii – możesz wysyłać link w wiadomościach prywatnych przez Instagram lub Facebook, możesz zrobić mailing do swoich klientów z posiadanej bazy klientów, możliwe jest stworzenie posta ze wskazanym linkiem i z prośbą o informację zwrotną.
Dobrym rozwiązaniem jest również zorganizowanie dla swoich klientów ankiety i np. drobnych upominków z podziękowaniem za wypełnienie opinii o naszej firmie.
W wielu firmach doskonałym pomysłem jest również program poleceń. Każdy zadowolony klient opowiadający o naszej firmie ma możliwość nakłonić swoich znajomych do skorzystania z naszej oferty. Nie ma nic lepszego niż usłyszeć z ust znajomej, kogoś z rodziny pozytywnej informacji o skutecznym treningu personalnym i realnych efektach pracy z nim, czy też opinii o fantastycznej atmosferze w klubie fitness i zaopiekowaniu się nami.
Program poleceń może polegać np. na obniżce ceny karnetu dla osoby, która przyprowadziła kolejnego klienta lub dodatkowej usłudze – np. dla naszej stałej klientki przychodzącej ze swoją przyjaciółką mamy dodatkowe wejście w miesiącu do klubu lub np. 1 trening personalny jako dodatek do standardowych wejść.
Możemy jednocześnie upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu – zaufany nowy klient i stała klientka, która może chcieć wykupić więcej treningów personalnych razem z przyjaciółką.
Czym jest cross-selling?
Cross selling to sprzedaż krzyżowa do tej samej grupy docelowej klientów jaką posiada nasz Partner. Jeśli mamy takich samych klientów, warto wspólnie zaoferować usługę wspierającą siebie nawzajem.
Możliwi partnerzy klubu fitness, z którym możemy zrobić cross-selling:
– dietetyk
– catering dietetyczny
– sklep sportowy w naszym mieście
– klub sportowy
Sprzedaż krzyżowa polega na wzajemnym polecaniu swoich usług ale i również na tzw usłudze dopełniającej. Kup catering dietetyczny i wykup treningi personalne w cenie x za obie usługi. Dla klientów klubu dyżur dietetyka 2 razy w miesiącu gratis w naszym klubie. Jest również możliwość organizowania wspólnych wykładów – nauki lub robienia np. live na FB czy Instagramie. Dzielenie się wspólną wiedzą.
Tym sposobem praktycznie bezpłatnie tworzycie wartościowe treści dla klientów. Nie jest do sprzedaż bezpośrednia a etap polubienia klubu fitness czy trenera. Od polubienia już całkiem niedaleko do podjęcia decyzji i zakupie.
Obecnie marketing mocno zwraca uwagę na fakt, że Klienci od nas nie kupują, a dołączają do plemion. Jeśli otrzymają wartość w postaci wiedzy z zakresu kompleksowej opieki nad własnym ciałem, będą nimi kierować inne pobudki niż zakup karnetu na fitness i postanowienia noworoczne.
Darmowe narzędzia do wykorzystania od teraz
Mimo panującej opinii o działaniach na Instagramie, Facebooku, Tik-Toku czy Linkedinie – jedyną wyszukiwarką usług, produktów i miejsc jest nadal wyszukiwarka Google. Mimo zmian jakie wprowadzają właściciele mediów społecznościowych, to wyszukiwarka Google oferuje tylko możliwość znalezienia po słowach kluczowych. Tam są nasi Klienci, więc dajmy się znaleźć
1. Google Moja Firma – (ang. Google My Business)
Wizytówka Google Moja Firma jest bezpłatna i jest to profil Twojej firmy udostępniany w wyszukiwarkach i w Mapach Google. Pozwala ona na dostarczenie potencjalnym Klientom najbardziej przydatnych informacji na temat Twojej siłowni czy klubu fitness. Są to takie dane, jak numer telefonu, adres, godziny otwarcia, opinie klientów czy kierowanie do strony www.
Krok 0: Załóż konto Google
Chcąc uruchomić wizytówkę Google należy założyć konto w Google – dobrze by było, żeby dane do tego konta zostały zapisane w osobnym pliku – abyś mógł do niego wrócić. Z tego samego konta możesz korzystać tworząc kanał na YouTube lub uruchamiając reklamy Adwords.
Najlepiej stwórz adres mailowy będący nazwą Twojej firmy nazwafirmy@gmail.com
Krok 1: Nazwa firmy
W celu założenia wizytówki Google możesz odnaleźć swoją firmę, wpisując pierwsze litery nazwy. Jeśli nie będziesz mógł znaleźć firmy na liście skorzystaj z opcji DODAJ INFORMACJE O SWOJEJ FIRMIE”
Krok 2: Adres firmy
Kolejny krok to podanie danych adresowych lokalizacji. W konfiguratorze należy wybrać “Tak”, jako odpowiedź na pojawiające się pytanie: “Czy chcesz dodać lokalizację, którą klienci mogą odwiedzić?”. W kolejnym oknie podaj dane adresowe firmy.
Krok 3: Dane kontaktowe
Jest to jedna z najważniejszych kwestii. WQ tym miejscu podajesz numer telefonu, adres mailowy czy adres strony www. W taki sposób klient klikając z poziomu np. Mapy Google będzie mógł do Ciebie bezpośrednio zadzwonić.
Najlepiej gdyby to był numer telefonu do recepcji lub obsługi klienta.
Krok 4: Weryfikacja
Ostatni etap przy tworzeniu wizytówki Google Moja Firma to weryfikacja czyli sprawdzenie.
Potwierdzenie jest niezbędna do utworzenia wizytówki i sprawdzenia czy dana firma należy do Ciebie. Jednym ze sposobów jest wysłanie na podany wcześniej adres firmy kartki z kodem weryfikacyjnym. Kod ten po otrzymaniu pocztą tradycyjną należy podać w panelu Google Moja Firma.
Dzięki założeniu wizytówki Google Moja Firma klienci znajdą Twoją firmę, Twoje usługi na mapach Google. Opinie klientów są oczywiście również dodawane w takiej wizytówce i wpływa to darmowo na podjęcie decyzji przez Twoich klientów o kontynuacji usługi lub skorzystaniu z niej po raz pierwszy.
Darmowe narzędzie dające wiele możliwości.
Menadżer firmy w Google
Będąc posiadaczek profilu firmowego na Google, możemy marketingowo korzystać z opcji:
– prosząc klientów o opinie na naszym profilu
– tworzenia i wstawiania ofert czasowych – widoczność w Google, nawet w mapach
– ustawianie płatnych reklam Adwords – reklamy w kwocie nawet 200 zł przynoszą spodziewane efekty
– umieścić produkty firmy
– zdjęcia wnętrza czy video z procesem wejścia np. do klubu fitness – zachęcenie do odwiedzenia nas
Narzędzia oferowane przez Google wymagają naszej pracy, jednak przynoszą efekty w postaci zapytań klientów i kolejnego miejsca z widoczną naszą ofertą.